KLM is bang voor de financiële gevolgen van de nieuwe beperking voor nachtvluchten.
De luchtvaartmaatschappij zegde al eerder toe het aantal nachtvluchten van en naar Schiphol flink te verlagen.
Maar volgens de definitieve versie van de luchtvaartnota, mogen die vluchten niet verschoven worden naar één uur voor of na de nachtperiode, die tussen 23.00 uur en 07.00 uur geldt.
KLM wilde juist ’s morgens vroeg of ’s avonds laat volop blijven vliegen.
Luchtvaartmaatschappij KLM is niet te spreken over een extra beperking voor nachtvluchten die in de definitieve luchtvaartnota van het kabinet is opgenomen.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil dat er aanzienlijk minder vluchten in de nacht plaatsvinden, en die mogen niet worden verschoven naar de vroege ochtend of late avond. KLM vreest door die laatste eis voor het eigen verdienmodel.
In de nota, die vrijdag werd gepubliceerd, ontvouwt de regering haar plannen voor de sector in de komende drie decennia. Uitgangspunt is dat de luchtvaart niet meer vanzelfsprekend de ruimte krijgt voor verdere groei, maar die moet verdienen door de milieuvervuiling en hinder te verminderen. Daar hoort ook een vermindering van de nachtvluchten bij.
Met dat doel voor ogen eiste het kabinet deze zomer van KLM, als voorwaarde voor de 3,4 miljard euro aan noodsteun, dat het aantal nachtelijke vluchten van en naar Schiphol flink daalt. Uiteindelijk moeten het er 25.000 per jaar worden, tegenover het nu nog toegestane maximum van 32.000.
Verschoven nachtvluchten mogen niet later dan 22.00 uur en niet eerder dan 08.00 uur plaatsvinden
Het door de coronacrisis noodlijdende KLM zegde toe, maar wilde nachtvluchten dan wel kunnen verplaatsen naar de dag. De uren tussen 23.00 uur en 07.00 uur gelden als nacht.
Uit de definitieve versie van de luchtvaartnota blijkt nu dat de verschoven nachtvluchten ook niet een uur voor of na die nachtperiode mogen plaatsvinden.
KLM wil juist 's morgens vroeg of 's avonds laat volop blijven vliegen. In een reactie op de luchtvaartnota stelt het bedrijf dat de aanvankelijke beperkingen al voor "forse bedrijfseconomische schade" zouden zorgen.
De eis om ook niet in de vroege of late uren extra te gaan vliegen tast volgens de vliegmaatschappij zelfs de "kern van de businessmodellen" aan.
Het bereiken van het maximale aantal vliegbewegingen lijkt voor KLM vooralsnog toekomstmuziek.
Door de opleving van het coronavirus voert de luchtvaartmaatschappij in Europa nog maar 40 procent van de oorspronkelijk geplande vluchten uit. Intercontinentaal is dat 50 tot 60 procent.
Lees meer over Air France-KLM:
- Air France-KLM op zoek naar nog eens €4 miljard aan staatssteun – de luchtvaartgroep zucht onder schuldenlast
- Frankrijk en Nederland willen mogelijk nieuwe aandelen Air France-KLM opkopen – dat kan neerkomen op nationalisering
- Piloten KLM bedingen in ruil voor loonoffer exclusieve extra’s zoals goedkope tickets en upgrade naar business class – dat zorgt voor scheve ogen bij cabinepersoneel
- ‘KLM heeft zo’n €10 miljoen bespaard op daggeld’, de vergoeding voor piloten en stewardessen waarmee ze onder meer 4 koffie, 1 frisdrank en 1 bier kunnen kopen ‘op de route’